Дніпропетровський метрополітен - 20 років: 1995 - 2015
02 грудня 2015, 22:49

Одним з найважливіших перевізників пасажирів у сучасній міській транспортній інфраструктурі мегаполісів є метрополітен. Він має найбільші провізні спроможності, є екологічно чистим, швидкісним і комфортним, надійним та перспективним міським електротранспортом.

Перший пусковий комплекс Дніпропетровського метрополітену складається із шести станцій і електродепо. Станція «Комунарівська» - мілкого закладення, а станції «Проспект Свободи», «Заводська», «Металургів», «Метробудівників», «Вокзальна» - глибокого закладення.

Станції глибокого закладення обладнані ескалаторами по три на кожній станції, на станції «Вокзальна» - чотири.

Експлуатаційна довжина першої ділянки становить 7,1км. Траса проходить від спальних районів житлового масиву «Комунар», уздовж заводських територій промислових підприємств до району залізничного вокзалу і автовокзалу. Відстань від станції «Комунарівська» до станції «Вокзальна» пасажир проїжджає за 12 хвилин, що не під силу будь-якому іншому міському транспорту.

29 грудня 1995 року урочисто розкрилися двері метрополітену і електропоїзди повезли своїх перших пасажирів - мешканців і гостей міста на Дніпрі. Від того часу робота Дніпропетровського метрополітену не припиняється 20 років у чіткій відповідності із графіком руху.

Але історія підприємства почалася раніше – з Наказу Міністерства транспорту України від 16.12.1994 року № 639 «Про створення Дніпропетровського метрополітену» і Наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України від 03.01.1995 року № 6 «Про призначення Котлярова Олега Миколайовича начальником Державного підприємства «Дніпропетровський метрополітен». У віці 48 років він мав значний досвід роботи на залізничному транспорті та організаційної роботи на міському пасажирському транспорті. З цього часу почалася активна фаза створення колективу і введення в експлуатацію Дніпропетровського метрополітену.

Наказом начальника метрополітену Котлярова О.М. від 29.02.1996 року № 89 «Про структуру метрополітену» були затверджені структурні підрозділи Дніпропетровського метрополітену.

Днем народження підрозділів метрополітену вважається день призначення на посади їх керівників. А саме:

- Служба автоматики, телемеханіки та зв’язку - 1 березня 1995 року. Перший керівник – Золотін Володимир Сергійович.

- Електродепо – 01 березня 1995 року. Перший керівник - Засядько Валентин Васильович.

- Служба колії та споруд – 13 березня 1995 року. Перший керівник – Душейко Володимир Васильович.

- Електромеханічна служба – 3 травня 1995 року призначений головний інженер служби – Дружинін Анатолій Вікторович. 25 вересня 1995 року призначений перший керівник – Ярмак Леонід Миколайович.

- Служба електропостачання – 18 травня 1995 року. Перший керівник – Кошурников Владислав Володимирович.

- Служба руху - 13 червня 1995 року. Перший керівник - Литвинов Василь Стефанович.

- Служба матеріально-технічного постачання – 26 червня 1995 року. Перший керівник – Федюшкін Олександр Павлович.

- Служба охорони та пожежної безпеки – 15 вересня 1995 року. Перший керівник – Степановський Володимир Володимирович.

На роботу до Дніпропетровського метрополітену запросили 24 фахівця із Київського та Харківського метрополітенів та близько 80 фахівців із Придніпровської залізниці, які навчалися новим професіям у Київському та Харківському метрополітенах. І зараз плідно працюють на підприємстві: Токар А.П. – інженер з приймання рухомого складу, Щіров В.Г. – головний ревізор з безпеки руху, Яриновський С.О. – головний інженер метрополітену, Виноградов О.Я. – головний технолог електродепо.

Поступово комплектувались фахівцями відділ кадрів, планово-економічний відділ, відділ бухгалтерського обліку та фінансів, технічний відділ.

26 жовтня 1995 року прийнята перша напруга 10кВ на шини тягової підстанції станції «Комунарівська».

В ніч з 22 на 23 грудня 1995 року організований штаб по пропуску пробного поїзду і 23 грудня 1995 року о 04 годині 46 хвилин отриманий наказ № 3 начальника штабу щодо виходу на лінію пробного електропоїзду. О 09 годині 28 хвилин того ж дня відданий наказ поїзного диспетчера щодо виходу на лінію першого обкатного електропоїзду.

26 грудня на засіданні «Державної комісії по прийняттю в експлуатацію першої черги метрополітену у Дніпропетровську» прийнято рішення: «Відкрити рух поїздів для перевезення пасажирів на першій пусковій ділянці першої черги метрополітену від станції «Комунарівська» до станції «Вокзальна» через проміжні станції «Проспект Свободи», «Заводська», «Металургів», «Метробудівників».

Службою руху розроблений Графік проходження першого електропоїзду по лінії Дніпропетровського метрополітену 29 грудня 1995 року. Відправлення першого електропоїзду зі станції «Комунарівська» відбулося о 13 годині 45 хвилин. Першими пасажирами на ньому були другий Президент України Кучма Л.Д. і члени Державної приймальної комісії.




 

1996 – 2000 роки.

Особливо напруженими для колективу підприємства були перші п'ять років роботи з усунення недоліків, з вирішення питань введення в експлуатацію пристроїв, обладнання, споруд.

Для забезпечення безпеки руху поїздів, технологічної підготовки виробництва були введені у постійну експлуатацію система диспетчерської централізації; диспетчерське керування електропостачанням; введені в дію система управління роботою станцій, всі види зв’язків, пристрої контролю проходу в тунель, пристрої оповіщення пасажирів про наближення поїзду. Встановлена та включена апаратура для централізованого оповіщення по цивільному захисту населення на всіх станціях. Впроваджений пристрій контролю нижнього габариту підвагонного устаткування. Надійну безпеку перевезення пасажирів в метрополітені забезпечила відрегульована автоматична локомотивна сигналізація з автоматичним регулюванням швидкості. Обладнані пожежно-охоронною сигналізацією приміщення станцій, будівлі та споруди підприємства.

Сформована лабораторія та дільниці з обслуговування пристроїв рухомого складу. Введені в експлуатацію вагономийний комплекс, ремонтний блок 24-метрового прольоту в цеху капітального ремонту вагонів. Для виконання поточного ремонту третього об'єму в цеху капітального ремонту вагонів впроваджено технологічне оснащення.

Організована лабораторія мікроклімату для забезпечення контролю швидкості, запиленості, температури та вологості повітря на станціях метрополітену. На базі лабораторії мікроклімату була створена хімічна лабораторія. Отримано Свідоцтво державної санітарно-епідеміологічної служби на право проведення досліджень для атестації робочих місць. Введені в експлуатацію зумпфовий агрегат, транзитна водовідливна установка в підхідній виробці №6, дренажна насосна установка по вулиці Братів Трофимових. Машзали обладнані пристроєм контролю параметрів ескалатору.

Введені в експлуатацію тунелемийна машина, дефектоскоп, стенд для перевірки роботоздатності дефектоскопа.

Отримана ліцензія на надання освітніх послуг, професійно-технічне навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації робітників. Відкрилися спеціально обладнанні навчальні класи технічної школи метрополітену, де висококваліфіковані фахівці підприємства та викладачі вищих навчальних закладів навчають метрополітенівським професіям робітників.

Служби і відділи за короткий період об'єдналися у міцний, високопрофесійний колектив. Одночасно із перевезенням пасажирів виконується великий обсяг технічних заходів по підвищенню безпеки руху поїздів, забезпечуються належні безпечні умови праці, надійність роботи обладнання та зниження експлуатаційних витрат. Розроблені стандарти підприємства, інструкції, нормативна, технічна, технологічна і інша документація, отримані сертифікати та ліцензії по відповідним видам діяльності підприємства. Робочі місця забезпечені необхідним інструментом, обладнанням та нормативно-технічною документацією.

2001-2005 роки.

Введені в експлуатацію: стенд для ремонту та регулювання обладнання автозчеплень вагонів; стенд для перевірки і регулювання пневматичного обладнання та кантувач рам візків. Змонтована та введена в експлуатацію естакада для ремонту кузовного обладнання вагонів.

Розроблені і впроваджені автономні генератори секундних імпульсів комплексу годинникової станції. Виконано монтаж і налагодження апаратури телеспостереження за роботою станцій. Модернізовані автоматичні перепускні пункти.

Проведена акредитація дільниць: ремонтно-калібровочної, електрокорозійного захисту, телемеханіки, релейного захисту, ремонтно-ревізійної.

Створена дільниця капітального ремонту ескалаторів. Впроваджені частотні тиристорні перетворювачі на вентиляторах головного провітрювання станцій і тунелів. Виконано перекомплектацію тягових ланцюгів ескалаторів №1, №2 станції «Заводська» та №1, №3 станції «Металургів», капітальний ремонт ескалатору №3 станції «Проспект Свободи».

Встановлено устаткування на вагон-базу для проведення ремонтних робіт у тунелі.

 

2006 – 2010 роки.

Наказом Міністерства транспорту та зв’язку від 22 травня 2008 року № 596 начальником Державного підприємства «Дніпропетровський метрополітен» призначений Сітонін Віктор Іванович, який прийшов у метрополітен молодим спеціалістом і розпочав свою діяльність з 06 серпня 1996 року інженером-технологом в електродепо. Шляхом перетворення Державного підприємства «Дніпропетровський метрополітен» 19 жовтня 2011 року рішенням Дніпропетровської міської ради створено Комунальне підприємство «Дніпропетровський метрополітен» Дніпропетровської міської ради, яке очолив Сітонін В.І.

В електродепо введена в експлуатацію поточна лінія з ремонту колісних пар у 18-метровому прольоті цеху капітального ремонту вагонів. Змонтований поворотний круг на віялі електродепо для розвороту вагонів і мотодрезин.

Впроваджена перша черга системи автоматизованого обліку електроенергії на вводах підстанцій. Закінчене впровадження світлосигнальних пристроїв нового покоління на підстанціях. Виконана модернізація світильників із застосуванням енергозберігаючих ламп для освітлення касових залів і платформ станцій. Введена у постійну експлуатацію схема екстреного зняття напруги з контактної рейки.

Модернізовані системи опалення станцій «Вокзальна», «Метробудівників», «Металургів», «Заводська», «Комунарівська» та повітряно-теплових завіс на входах до касових залів станцій. Виконано капітальні ремонти ескалаторів №1 станції «Проспект Свободи» та №1, №2, № 3 станції «Метробудівників».

 

2011-2015 роки.

Виготовлено технологічне оснащення для виконання капітальних ремонтів вагонів, ескалаторів та іншого обладнання. Проведена атестація поточної лінії з ремонту колісних пар, отриманий сертифікат і розпочалися роботи з ремонту колісних пар. В електродепо модернізовані системи опалення адміністративно-побутового корпусу та майстерень головного корпусу.

Модернізована система промислового телебачення на станціях.

З метою економії електроенергії на станціях впровадженно світлодіодні модулі для освітлення балюстради ескалаторів, світлодіодні лампи для освітлення платформ станцій «Вокзальна», «Метробудівників».

Модернізована система опалення станції «Проспект Свободи» та блок-посту ЕЦ Електродепо. Виконано капітальні ремонти ескалаторів №1, №3 станції «Заводська», №1 станції «Металургів». Замінено понад 2000 погонних метрів протипожежного водопроводу у тунелі метрополітену.

Введений в експлуатацію колійний шаблон, що дозволяє проведення вимірювань основних параметрів колії та стрілочних переводів у метрополітені. Здійснена модернізація вагон-бази.

 

Головне в Дніпропетровському метрополітені – це люди, що працюють на підприємстві. Багато уваги у Дніпропетровському метрополітені приділяється суспільному життю.

Первинна профспілкова організація ДП «Дніпропетровський метрополітен» була утворена 21 лютого 1995 року рішенням зборів трудового колективу апарату управління Дніпропетровського метрополітену.

Перша профспілкова конференція працівників метрополітену відбулася 07.05.1996 року. На цій конференції прийнято рішення про створення колективу художньої самодіяльності. Ансамбль «Метро» завжди радує своїми святковими виступами працівників метрополітену і мешканців міста. Ним по праву пишається підприємство.

Перший колективний договір на 1997 рік прийнятий на зборах (конференції) трудового колективу 04 квітня 1997 року.

Стало традицією проведення змагань із пожежогасіння, спартакіад і конкурсів: професійної майстерності, «Краще робоче місце», «Краща господиня».

Перший конкурс професійної майстерності був проведений 17 грудня 1997 року.

Перша спартакіада метрополітену була проведена 23 листопада 1996 року.

Примітно, що командним переможцем цієї спартакіади стала саме жіноча служба метрополітену. Працівниці служби руху зайняли перші місця з таких видів спорту: мініфутбол, настільний теніс, легка атлетика. Спортивні команди метрополітену беруть участь в спортивних змаганнях і багаторазово ставала призерами турнірів, спартакіад із футболу, волейболу, шахів та інших видів спорту серед команд метрополітенів України.

Працівниками підприємства на чолі з керівництвом метрополітену у перші роки заснування був закладений плодово-ягідний сад.

Цьогоріччя зібраний урожай є гарною підмогою працівникам та багатодітним сім'ям

Працівниками підприємства був створений музей історії метрополітену, який відкрився у грудні 1996 року. Експонати музею постійно поповнюються, проводяться екскурсії для працівників метрополітену і інших підприємств, гостей міста, школярів, студентів.

На станціях метрополітену регулярно проводяться практичні навчання та відпрацювання взаємодії з пожежно-рятувальними підрозділами ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, Дніпропетровським воєнізованим гірничорятувальним (аварійно-рятувальним) загоном та іншими силами цивільного захисту.

Стало доброю традицією привітання пасажирів, що користуються метрополітеном. Першого мільйонного пасажира зустрічали 21 січня 1996 року на станції «Комунарівська», десятимільйонного - 02 жовтня 1996 року на станції «Металургів», двадцятип'ятимільйонного – 03 травня 1998 року, п'ятдесятимільйонного - 02 квітня 1999 року. У 2017 році метрополітен радо відкриє свої двері для двісті п'ятдесятимільйонного пасажира.

Створені необхідні умови медичного обслуговування. Небайдужі лікарі-терапевти Жатий В.О. (у минулому), Селезньова Н.Г. та лікар-стоматолог Лелека Н.В. піклуються про стан здоров'я працівників. Регулярні медичні огляди, диспансеризація дозволяють запобігти та своєчасно проводити профілактику захворювань. Фельдшери здоровпунктів проводять обов’язковий передрейсовий огляд машиністів електропоїздів та водіїв автотранспортних засобів.

 

Колектив метрополітену упевнено продовжує свою роботу із транспортного забезпечення пасажирських перевезень «столичним» видом транспорту. Пасажир для колективу метрополітену - головна діюча особа і можна з упевненістю сказати, що і в майбутньому буде зроблено все можливе, щоб йому було зручно та комфортно!

 

Конкурс професійної майстерності:

 

Краще робоче місце року:

Конкурс «Краща господиня»:

Спартакіада:

Суботник в електродепо:

Коментарі:

Додати коментар


Захисний код
Оновити