Музей історії метрополітену


Музей знаходиться в одному з приміщень будівлі управління метрополітену на вул. Курчатова, 8. Зберігач фондів музею перший директор метрополітену Котляров Олег Миколайович.

При вході погляд упирається у величезну фотографію станції Металургів, над якою світиться діюча схема лінії і перспективні ділянки, які можуть з’явитися в майбутньому:

Стенди праворуч від входу:

Стенди ліворуч від входу:

Сувенір на честь 10-річчя метро:

Схеми, що висять біля вхідних дверей (одна з перших перспективних схем та та, що довгий час висіла у вагонах):

Експонати.

Служба руху:

Електромеханічна служба:

Служба матеріально-технічного постачання:

Асоціація метро:

Стенд “Дніпропетровському метрополітену 10 років”

Знаходиться ліворуч від входу у вигляді окремого ряду столиків посередині кімнати:

Напис над столиками з копією дозволу про початок роботи метрополітену, розпорядження про затвердження акта приймання в експлуатацію та фото станцій з депо:

Вміст стенду – значки, календарики, жетони та інше:

Фільм, присвячений десятиріччю Дніпропетровського метрополітену, можна подивитися за посиланням.

Одночасно біля дверей знаходиться столик з різною літературою про метрополітени світу, Дніпропетровський метрополітен, сам Дніпропетровськ, а також про різні тунельні споруди:

Зліва від стенду “Дніпропетровському метрополітену 10 років” знаходиться безіменний стенд, на якому розміщені фотографії будівництва першої черги, список організацій, що брали участь у будівництві, ключі від станцій та інші речі, пов’язані безпосередньо з першою чергою.

Фотографії, пов’язані з будівництвом (ст. Заводська, спорудження похилого тунелю на Вокзальній, тунелі біля ст. Метробудівників (Палац Ілліча), закладка першого ствола на ст. Заводська у 1982 році та інші):

Список організацій, що брали участь у будівництві першої черги:

Зразки граніту, через який вели проходку при спорудженні першої черги та схема із зображенням усіх трьох перспективних ліній:

Ключі від кожної станції першої черги, ключ від усього метрополітену та зразок типового станційного світильника (зараз, на жаль, усі старі лампи замінили на нові економічні, для чого довелося зняти металеву кульку під лампою і світильник тепер має зовсім інший вигляд; тому цей світильник у прямому сенсі слова – історія):

Зразки букв на колійних стінах станцій, деяких гірничопрохідних інструментів, болт для скріплення чавунних тюбінгів, перша сходинка ескалатора ст. Вокзальна, на яку у день відкриття став Президент України Л.Д. Кучма, та символічна табличка, яка стояла у кабінеті начальника метрополітену у передпускові дні:

Перейдемо до стендів, розташованих позаду столиків “Дніпропетровського метрополітену 10 років”.
Ці стенди відображають повсякденне життя метро: роботу різних відділів, продовження будівництва, культурні та спортивні заходи.

Дирекція будівництва метрополітену:

Будні та свята метрополітену:

Апарат головного ревізора з безпеки руху поїздів та автотранспорту. Відділ технічної та науково-технічної інформації:

Фото відкриття метрополітену:

Відділ кадрів, Другий відділ, Загальний відділ:

Технічна школа метрополітену:

Різні нагороди за спартакіади та інше:

Експонати під стендами:

Створення та впровадження нової техніки:

Електродепо:

Передпускові моменти у 1995 році:

Служба автоматики, телемеханіки та зв’язку:

29 грудня – пуск метрополітену:

Служба колії та споруд.
На другому фото можна побачити мотовоз, обладнаний сидіннями і дахом для огляду VIP-персонами метро, що будується:

Служба електропостачання:

Далі показано експонати під стендами.

Засоби та інструменти, якими виконувались перші огляди рухомого складу:

Машиніст першого електропоїзда у 1995 році в кабіні того самого електропоїзда:

Ще одна схема метро. На ній, до речі, дано точні дані про довжину першої черги та середню відстань між станціями:

Ваза, подарована харківським метро:

Олег Тоцький, metro.dp.ua

PS: Серед експонатів у музеї є фотоальбом, присвячений 10-річчю дніпровського метробуду. Всі фотографії відскановані да представлені за посиланням.

До розділу “Історія метрополітену”