Минулого року нарешті було підписано угоду про виділення ЄБРР кредиту у розмірі 152 млн. євро на будівництво Дніпропетровського метрополітену.
Кошти виділяються під завершення першої черги від “Вокзальної” до “Музейної”, але в якому порядку вестиметься будівництво і чи виділятиметься дві окремі пускові ділянки (“Вокзальна”-“Центральна” та “Центральна”-“Музейна”) поки не дуже зрозуміло. Крім того, 152 млн. євро – це приблизно половина суми з необхідного на три станції; за словами міністра фінансів, ще 152 млн. євро планується взяти у Європейського інвестиційного банку і 63 млн. євро Україна має виділити як оплату ПДВ.
Наразі проводиться міжнародний тендер на завершення будівництва першої черги метро. Попередню кваліфікацію пройшли 16 претендентів, серед яких є Київметробуд, ТІС, Мосметробуд, а також турки, італійці та ін. Повний перелік претендентів за посиланням. Три місяці тому в Дніпропетровськ заїжджали представники будівельних організацій, які оглянули як діючу, так і ділянку, що будується, а також поставили цікаві для них питання. Загалом процес поступово йде. За останніми даними, переможець стане відомий у 4 кварталі 2013 року; тобто початок робіт з кредитних грошей раніше початку 2014 р. навряд чи варто очікувати. Будівництво розраховане приблизно на 4 роки, отже, якщо все піде добре, у 2017-му є всі шанси завершити багатостраждальний довгобуд (нагадаю, що з моменту пуску метро у Дніпропетровську 1995 р. поки що не було відкрито жодної нової станції).
Ну а поки претенденти на будівництво готуються поборотися за право освоїти європейські гроші, давайте подивимося, які зміни відбулися на ділянці, що будується за останній рік, а також на фотографії класичного глибокого метробуду.
- На більшості об’єктів у минулому році роботи не велися. По-перше, метрополітен вже певною мірою чекав на кредит, по-друге, грошей, закладених у бюджеті, як завжди вистачило лише на невелику частину робіт. На фото: майданчик майбутнього вестибюлю станції “Центральний”.

2. Роботи велися лише у виробках вже знайомого нам шахтного ствола №14, що знаходиться неподалік “Центральної”:

3. Що було зроблено минулого року? По 1-й колії пройшли 30 метрів у бік “Центральної”, по 2-й близько 40 метрів у той самий бік. Також було продовжено розробку тимчасового ходка до СТП (сумісну тягово-знижувальну підстанцію), встановлено перші 5 кілець самої СТП та пройдено виробка під тимчасовий склад вибухових матеріалів. Загалом це, звичайно, як і раніше, дуже мало, адже залишається ще 2 км тунелів у двоколійному обчисленні, але сам факт проведення прохідницьких робіт минулого року мене приємно здивував, т.я. я припускав, що через очікуваний кредит проходку до вибору нового підрядника вести взагалі не будуть

4. Спустимося вниз. Підхідна штольня та насосна камера (ліворуч) поруч зі стволом:

5. Так виглядає підхідна штольня і ствол з боку правого тунелю (1-ша колія):

6. Забій у правому тунелі у бік “Центральної”. Звідси до станційної платформи залишається ще 76 метрів. Що цікаво, останні 19 встановлених кілець залізобетонного “харківського” стилю, а в забої порівняно з іншими відносно сухо.

7. Блокоукладач:

8. Майбутній ходок до СТП:

9. Вигляд від забою у бік “Музейної”:


10. Тимчасовий ходок до СТП. Роботи тут уже рік не ведуться, тому його закрито для проходу:

11. Зліва видно перші чавунні кільця СТП:

12. Бурова установка:


13. Забій у бік “Центральної” у лівому тунелі:

14. Дніпропетровський граніт власною персоною:

15. Ще один блокоукладач:



16. Перший набір кілець великого діаметру, призначених для камери з’їзду та встановлених ще у 2007-му році. Далі майбутню камеру поки що пройшли звичайними кільцями 5,5-метрового діаметру. Оскільки поки що не дуже зрозуміла затребуваність з’їзду для обороту поїздів за “Центральною”, не виключено, що ці кільця не будуть перебирати на великий діаметр. Але якщо “Центральну” таки буде виділено в окрему пускову ділянку, камеру зі з’їздом добудують:


17. Породонавантажувальна машина:

18. Тунель у бік “Музейної”:

19. Примикання “підходняка” до ствола:


Олег Тоцький, спеціально для metro.dp.ua
Текст перекладений з російської (оригінал)